close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

"הכישלון הוא יתום" – האמנם?

יואב אריה לויכח שבט, תשעט03/02/2019

יחד עם זאת, תארו לכם אדם שמעולם לא היה נכשל. כיצד היו נראים חייו? האם הם היו משעממים וחסרי אתגרים? למעשה שכשאנחנו חושבים על זה, אין אדם שיכול להצליח תמיד בהכל

תגיות:
אמרה ידועה היא "להצלחה הרבה אבות – אך הכישלון הוא יתום". כאשר אדם מצליח, בכל תחום שהוא, תמיד רבים ישמחו לקחת את הקרדיט. אם השידוך מצליח – תמיד יהיה דיון למי שייך שליש גן עדן... כי זה הציע, והוא אמר לה שכדאי לה לנסות, והשלישית לקחה אותם לברכה סגולית אצל הרב המקובל, ועשתה 7 סעודות מפסקות בערב יום כיפור, שהיא סגולה ידועה ל- 7 ברכות. עם זאת, כאשר אדם נכשל הוא לא מצליח, לעיתים קרובות הסביבה לא יודעת כיצד להגיב, אף אחד לא יקפוץ לקחת קרדיט ואחריות ולומר כן זה היה רעיון שלי וזה באמת היה רעיון לא טוב. או לפחות "מצטער לשמוע שלא הצליח הפעם". יש שאף יתעלו
על עצמם ויגידו "מראש אמרתי שלא כדאי לעשות את זה". זכורה לי פעם שהיה מבחן גדול שלא הצלחתי בו כמצופה, ועל אף התכונה הרבה שהיה סביבי לפני המבחן, לאחר קבלת הציון היתה "דום שתיקה".

הכישלון מלמד את האדם על עצמו ומאפשר לו להשתפר
יחד עם זאת, תארו לכם אדם שמעולם לא היה נכשל. כיצד היו נראים חייו? האם הם היו משעממים וחסרי אתגרים? למעשה שכשאנחנו חושבים על זה, אין אדם שיכול להצליח תמיד בהכל. כאשר מישהו נכשל במבחן – הוא יכול ללמוד מכך, כיצד ללמוד טוב יותר בפעם הבאה. אולי כך הוא יגלה שיש לו הפרעת קשב וריכוז, וילמד להתמודד איתה יותר טוב. אולי ילמד על עצמו מהם התנאים האופטימליים שמאפשרים לו ללמוד בצורה הטובה ביותר, ובפעם הבאה למשל הוא ילמד בחדר שקט ולא בספריה. אולי הוא יבין בסופו של דבר שעליו לבחור במקצוע אחר בוא הוא ממש את כישרונותיו בצורה טובה יותר, ולא רק ללמוד את המקצוע שמשפחתו וסביבתו בחרו עבורו. היה לי מטופל אחד שיחד טבענו את האמרה "הכל לטובה אם לומדים מזה!". וזה באמת נכון. אם לומדים מהטעויות שלנו, ואנו לא שוקעים בצער ואשמה, אנחנו באמת נצמח מתוך הכישלון.

הכישלון מחזק ערך עצמי - ומאפשר לא להיות תלוי רק בהצלחות ובתוצאות
כל אדם שעוסק בדבר גדול, יודע ש- "אין אדם בארץ אשר לא יחטא" – ואין אדם שמחוסן מפני הכישלון. להיפך, מחקרים הראו שמנהלים ומנהיגים גדולים – לא נבהלים מאתגרים - ונעים מכישלון לכישלון. כדוגמא לעניין זה רבים מביאים את הדוגמא של שמעון פרס. הוא נכשל בהתמודדויות רבות: ב- 1974 הפסיד לרבין בבחירות למועמדות על ראשות הממשלה, ב- 1977 היה "מהפך" והוא הפסיד את ראשות הממשלה. ב- 1981 הפסיד כיושב ראש העבודה למנחם בגין, ב- 1988 הפסיד ליצחק שמיר, ב- 1992 הפסיד שוב לרבין, ב- 1995 הפסיד שוב לאחר רצח רבין לבנימין נתניהו, ובבחירות לנשיאות ב- 2000 הפסיד למשה קצב. אכן כידוע, בסופו של דבר ב- 2007 הוא מונה לנשיא המדינה. למרות תדמית ה- "לוזר" הוא המשיך לחתור קדימה עד שבסופו של דבר מונה לנשיא. גם אם לא נסכים עם דעותיו הפוליטיות, הוא ראוי להערכה על ההתמדה והעשיה הרבה והבלתי פוסקת שלו, למרות כל הכשלונות. עלינו ללמוד מכך להמשיך ולהתמיד במעשינו גם כאשר ההצלחה לא תמיד מאירה פנים, ולהמשיך לדבוק במטרות בהן אנו מאמינים.

כל כישלון מקרב את האדם להצלחה ומחזק את ערכו העצמי
כולם יודעים היום ש- 90% מבעלי העסקים שפותחים סטרטאפים נכשלים. זה נובע מסיבות שונות, אך בסופו של דבר המסקנה שיש להגיע אליה היא שמי שמעוניין לפתוח עסק מצליח, ייתכן ויצטרך לנסות מעל 10 ניסיונות שונים עד שימצא את הרעיון המיוחל שיצליח. גם בהגות היהודית, ספרים חשובים רבים שנכתבו הוטל עליהם חרם ונשרפו, ולקח שנים עד שהתקבלו והוערכו מחדש כהצלחה גדולה. מוכרנים רבים שעוסקים במכירה טלפונית יודעים מראש שהסטטיסטיקה אומרת שכדי להצליח במכירה אחת, יהיה עליהם לעשות בין 30 ל- 60 שיחות טלפון ולפעמים אף יותר. כדי להצליח להתמודד עם הכישלונות הרבים, המוכרים לומדים להגיד לעצמם כי כל כישלון מקרב אותם להצלחה הבאה שלהם, ועם כל שיחה שהם עושים, גדל הסיכוי שבסופו של דבר השיחה הבאה תהיה המוצלחת שתביא את ה- "מיליון". אדם שמסוגל לעמוד בכשלונות רבים, אם יצליח לא להישבר מכך, ירגיש בסופו של דבר חזק ומחושל יותר, ויפנים כי ערכו העצמי נובע מהדרך שהוא עושה – ולא רק מהתוצאות. מעבר לכך, הצלחה לאחר כישלונות רבים, נמצאה במחקרים כאחד הגורמים המביאים לשמחה העמוקה ביותר שאדם יכול לחוש, כיוון שהוא מרגיש שהרוויח את ההצלחה הזו ביושר ושהוא בהחלט ראוי לה.

לא כל מה שנראה ככישלון הוא כישלון
בנוסף לכך, לעיתים מה שנראה ככישלון, בתוכו גלומה ההצלחה הכי גדולה. זה עיקרון ידוע, אך קשה להפנים אותו בשעת משבר. למשל, בעבר כאשר נאלצתי לסיים מקום עבודה, עקב קיצוצים, חשתי מאוכזב ואשם בכך. עם זאת, כאשר ראיתי את התמונה הגדולה יותר, הבנתי שלמעשה רציתי להמשיך הלאה, ובאמת מיד לאחר מכן נפתחה עבורי הזדמנות חדשה וטובה הרבה יותר.

"יתום ואלמנה יעודד" - הכישלון מקרב את האדם לה' ומלמד שלא הכל תלוי בנו
ידוע שהקב"ה אוהב את היתומים ושוכן איתם בצערם. הוא נמצא איתם בצערם ובבדידותם "עמו אנוכי בצרה". לעיתים דווקא מתוך הצרות והכשלונות, האדם מבין שהוא חלק ממערכת גדולה ולא הכל תלוי בו. טבע האדם כך הוא שלפעמים "וישמן ישורון ויבעט", כאשר מצליחים לא תמיד זוכרים את ה', אך כאשר נמצאים בצרה "מן המיצר קראתי י-ה", האתגרים והקשיים מהווים הזדמנות להתקרב, ולהתחזק באמונה, ומחזירים את האדם לפרופורציה. ידועה האמרה של רבי נחמן לתלמידו: "אתה ברכת את האדם הזה בעשירות, אך מתי לאחרונה הוא הסתגל לשמיים?".

כמטפל, אחד הנתיבים החשובים ביותר בטיפול, היא לעזור לאנשים להרחיב את נקודת המבט שלהם על המציאות שלה, על הסביבה, ועל האנשים סביבם. לעיתים קרובות, ההסתכלות שלנו היא צרה, ונובעת מהפחדים ומהחששות, או מהדרך בה התרגלנו להסתכל על העולם. על ידי הרחבה של נקודת המבט, נוכל להפנים ולהבין שמה שנראה היה ככישלון יתום, אינו אלא אב המון גויים, ופתח להצלחה, לפריחה שגשוג, התרחבות ולהגשמה!

יואב אריה לוי, הוא פסיכותרפיסט, מומחה בטיפול לציבור הדתי, בירושלים ובסקייפ.
https://www.yoavarielevy.co.il/


הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה